Świeżo upieczone mamy znają ten stres związany z opieką nad nowo narodzonym dzieckiem. Każdy kolejny dzień jest nauką zachowań naszego maleństwa, jego przyzwyczajeń, kryzysowych momentów. Staramy się odczytywać sygnały, które daje nam nasze dziecko. Żeby jak najlepiej się nim zajmować staramy się wybierać najlepsze pielęgnacyjne produkty, kupujemy całą masę udogodnień, które pomogą nam w codziennym funkcjonowaniu z dzieckiem. Przy karmieniu piersią staramy się też trzymać odpowiednią dietę, żeby wrażliwy układ pokarmowy niemowlaka nie ucierpiał. Jest wiele obiegowych opinii o konieczności wyeliminowania z diety matki karmiącej różnych produktów. Niestety wiele kobiet przechodzi na bardzo restrykcyjne diety z obawy przed szkodzeniem dziecku. Jest to podstawowy błąd, ponieważ do produkcji mleka pobierane są ciągle te same składniki. Warto uświadomić sobie, że zapotrzebowanie energetyczne kobiety karmiącej jest większe, a pokarm powinien być bardziej zróżnicowany. Jeżeli składniki nie będą dostarczane z zewnątrz w odpowiednich ilościach, szybko zaczną kurczyć się rezerwy, co doprowadzi na początku do osłabienia, a jeżeli stan będzie się utrzymywał do poważniejszych problemów zdrowotnych.

Prawidłowy jadłospis kobiety karmiącej.

Dieta kobiety karmiącej to nie dieta eliminująca pewne produkty, a raczej dieta bogata w składniki odżywcze, których zadaniem jest szybka regeneracja podczas laktacji. Warto więc włączyć do swoich posiłków dobre węglowodany w postaci kasz, ryżu brązowego, płatków owsianych czy pieczywa pełnoziarnistego. Dokładamy do tego warzywa w każdej postaci. Ważne są też produkty bogate w żelazo: chude mięso, warzywa strączkowe, mleko, orzechy. Żelazo w okresie karmienia jest niezmiernie potrzebne kobiecie karmiącej. Warto zadbać o wprowadzenie przynajmniej raz w tygodniu posiłku z tłustej ryby. Kwasy omega pozytywnie wpłyną na jakość mleka.  Powszechna opinia, że przetwory mleczne i mleko wywołują u dziecka alergię jest mitem, a na pewno dobrze wpłynie na nasze kości. Nie zapominajmy o tłuszczach roślinnych, które są ważnym źródłem witamin i tłuszczy. Okres laktacji to również czas wzmożonego zapotrzebowania na wodę. Warto wypijać 2-4 litry wody mineralnej niegazowanej dziennie.

Czego unikać w czasie karmienia piersią?

Właściwie niewiele jest produktów, których karmiące kobiety powinny unikać. Do nich na pewno należy kawa. Nie znaczy całkowite zrezygnowanie z kofeiny, ale na pewno ograniczenie jej do minimum. A to minimum zadowoli nawet kawoszy, bo jest to około trzech filiżanek dziennie. I o ile kawa jest dopuszczalna, to napoje energetyzujące zawierające kofeinę już nie, ponieważ mają one zły wpływ na organizm i to nie tylko jeśli chodzi o kobiety karmiące. Fanki smażonego kurczaka i schabowego z panierką w trakcie karmienia będą musiały zrezygnować z potraw smażonych w głębokim tłuszczu. Alternatywami są potrawy przyrządzane na parze lub grillowane czy pieczone beztłuszczowo.  Wszystkie niezdrowe przekąski, takie jak chipsy, słodycze, frytki, czy ciastka z cukierni warto zastąpić zdrowymi przekąskami. Ogólnie rzecz biorąc wszystkie wysoce przetworzone produkty nie wpływają dobrze na matki karmiące i jakość pokarmu. Ważne, że jeżeli u dziecka została stwierdzona alergia pokarmowa, to produkt ten należy wyeliminować z diety, ale działanie na zapas nie jest wskazane.

Podsumowanie.

Matki karmiące zrobią wszystko, żeby ich dziecko rozwijało się prawidłowo, dlatego ważna jest również dieta. Jednak wprowadzanie surowych restrykcji nie wpłynie dobrze ani na matkę ani na dziecko. Rozsądek to podstawa właściwego karmienia, a odpowiednia dieta kobiety karmiącej piersią to po prostu zdrowa dieta. Może dla niektórych będzie to motywacja do zmiany stylu życia na zdrowszy i wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *